Recensie 'Het Diner'

Net iets te lang tafelen na een bijzonder diner

Recensie 'Het Diner'
5 november 2013 om 13:14

Het Diner is de Nederlandse verfilming van de gelijknamige roman van Herman Koch, die in maar liefst 33 talen verscheen en een enorm succes werd in onder andere Duitsland, Spanje en Israël. Regisseur Menno Meyjes, die tot nu toe vooral naam maakte in Amerika met films als The Color Purple, weet er een mooie verfilming van te maken die bijzonder is om naar te kijken en je aan het denken zet. Het plot is alleen te dunnetjes, waardoor de spanning langzaam wegebt en het diner net iets te lang duurt.

De film gaat over huisman Paul Lohman (Jacob Derwig, Alles is Liefde), die wordt uitgenodigd door zijn broer, en tevens presidentskandidaat, Serge (Daan Schuurmans, Volle Maan, Alles is Liefde), voor een diner, samen met hun vrouwen Babette (Kim van Kooten, Alles is Familie) en Claire (Thekla Reuten, In Bruges). Eenmaal in het restaurant wordt er eerst over koetjes en kalfjes gepraat, maar er heerst een duidelijke spanning. Er wordt vermeden waar ze het eigenlijk over moeten hebben: hun kinderen. Die hebben namelijk een verschrikkelijke geweldpleging op hun geweten die hun toekomst kan verwoesten. En ja, hoe ga je hier als ouder mee om? Bel je de politie, of neem je je eigen kinderen in bescherming?

Waar blijft het dessert?

Het plot beslaat, net als het boek van Koch, slechts één avond, één diner. Het verhaal wordt vormgegeven door een aantal flashbacks. Ondanks deze flashbacks blijft het plot wat karig, er is eigenlijk net te weinig te vertellen. Halverwege de film snap je wel waar het allemaal om draait en denk je: kom maar door met dat dessert! En dit is precies hetzelfde gevoel als je hebt tijdens het lezen van het boek, op twee derde legt een aantal lezers het boek daarom weg, en bestempelt het als langdradig.

Bijzondere karakters

Maar er zijn daarentegen ook heel wat mensen die het boek wél helemaal uit hebben gelezen, en dit is natuurlijk niet voor niets. Het verhaal is namelijk erg bijzonder, mede door de ietwat krankzinnige, bittere karakters, die je beter probeert te begrijpen. Het is interessant om te zien hoe de ouders met een realistisch probleem als dit omgaan, en hoe zij het gedrag van hun kinderen goed proberen te praten. Vooral Claire heeft een duidelijke visie, en verrast je met haar ijzige opvattingen. Toch overheerst het langdradige. Het is een hele kunst om een langzaam verhaal spannend te houden. Daar komt nog bij dat we door de ogen van Paul het verhaal beleven, hij is als ik-persoon af en toe aan het woord. Enerzijds is dit passend omdat je er net als Paul stukje bij beetje achter komt wat er speelt, maar anderzijds komt dit soms ongeloofwaardig over.

Het Diner is een film met een mooi en bijzonder verhaal dat je aan het denken zet, maar het plot is te dunnetjes voor een film van anderhalf uur. Toch zal er binnenkort nog een diner plaatsvinden, de rechten voor de Amerikaanse verfilming zijn namelijk voor een recordbedrag verkocht aan Cotty Chubb. De regie van deze verfilming zal in handen zijn van actrice Cate Blanchett (Blue Jasmine, The Lord of the Rings) die met The Dinner haar regiedebuut zal maken. We wachten in spanning af!

2.5 / 5

Bioscoop Films RecensiesHet Diner (2013)

Trailer 'Het Diner'