Recensie 'Our Little Sister'

Zusterliefde

Recensie 'Our Little Sister'

Our Little Sister van Hirokazu Koreeda was genomineerd voor de Palme d’Or tijdens het filmfestival van Cannes dit jaar en won de publieksprijs op het San Sebastian International Film Festival. Na eerdere pareltjes zoals Like Father, Like Son uit 2013, Nobody Knows uit 2004 en After Life uit 1998 mag dat geen verrassing heten.

Drie zussen leven samen in een groot huis in de Japanse stad Kamakura. Hoewel hun vader het gezin 15 jaar geleden in de steek liet, trekken ze naar het platteland voor de begrafenis, als ze horen dat hij gestorven is. Daar ontmoeten ze voor het eerst hun verlegen halfzus Suzu. Het klikt meteen tussen de vier, en de drie oudere zussen besluiten Suzu te vragen om bij hen te komen wonen. Suzu stemt in, en voor de vier zussen begint een nieuw leven vol mooie ontdekkingen.

Graphic Novel

Our Little Sister is gebaseerd op de best selling graphic novel Umimachi Diary van Yoshida Akimi en Koreeda heeft daar een eigen filmadaptatie van gemaakt. Hij koos ervoor om de novel niet te verfilmen maar maakte er een eigen script van en liet bestaande verhaallijnen samenlopen met nieuw geschreven scènes. Zo haalde hij er enkele karakters en plaatsen uit en legde de focus in het verhaal meer op de oudste zus Sachi (Haruka Ayase) en de jonge halfzus Suzu (Suzu Hirose) en liet de stad Kamakura als epicentrum dienen voor het verdere verhaal met haar inwoners en hun verbintenis met de zussen, de stad en haar ritme.

Verlaten kinderen

Een centraal terugkerend thema in de films van Koreeda zijn kinderen die op welke wijze dan ook in de steek zijn gelaten. Dit was eerder te zien in drie van zijn voorgaande films. Dit is ook het centrale thema in deze film. De film begint eigenlijk pas echt als de drie totaal verschillende zussen hun jonge zusje ontmoeten, en zij zich vol liefde op het jonge halfzusje storten. De oudste zus Sachi die na de scheiding van de ouders de moederrol op zich nam doet dit nog steeds. Zij verwijt haar ouders veel, onder andere dat haar vader hen verliet voor een andere vrouw – een situatie waar zij ironisch genoeg nu zelf inzit – en dat hun moeder het huis verliet. Suzu het jonge halfzusje heeft ook weinig liefde gekend, het was juist zij die haar vader verzorgde, in plaats dat haar moeder dat deed, en er werd naar haar verder ook niet omgekeken.

Sierlijk met oog voor detail

Koreeda weet zijn film zo in te kleden dat er veel aandacht is voor sierlijkheid en details. De dynamiek zit hem in de interactie van de gesprekken van de zussen over alles wat hen aangaat en wat ze meemaken. De instabiele liefdesrelaties van de oudste zussen, hun alledaags werk, culinaire tradities als de pruimenwijn maar ook de seizoenen die voorbijgaan. Koreeda laat zien dat herinneringen en tradities de basis vormen voor hun geluk. Dit alles met een rust en sereniteit die zo kenmerkend is voor de Japanse cinema.

Een geheel

Koreeda schoot deze film met Mikiya Takimoto – die eerder het camerawerk verzorgde voor Like Father, Like Son – en met componist Yoko Kanno die wonderschone melodieën componeerde. Our Little Sister is een prachtig vormgegeven film met oog voor detail en kleur, drama en emotie zonder effectbejag.

4 / 5

Our Little Sister is nu te zien op:

Cinetree (huurfilm) CineMember