Recensie 'The Last Letter from Your Lover'

Verloren jaren

28 juli 2021 om 18:13

Ellie Hayworth (Felicity Jones), een gedreven journalist, ontdekt een verzameling liefdesbrieven uit de jaren 60. Ze is vastbesloten de personen en het complete verhaal achter deze geheime liefde te vinden. De brieven komen van Jennifer (Shailene Woodley) en Anthony (Callum Turner), wiens leven we afwisselend met dat van Ellie zullen volgen en zo samen met Ellie meer over deze verboden relatie te weten zullen komen.

Uit gemak trouwt Jennifer met de rijke zakenman Lawrence Stirling (Joe Alwyn), een leven vol weelde, maar het huwelijk lijkt voor beide niet meer dan een zakelijke set te zijn. Op een dag leert Jennifer de fotograaf Anthony O'Hare kennen. Hoewel hun eerste ontmoeting stroef verloopt, groeit deze ontmoeting uit tot een affaire vol romantiek, een gemis in het huwelijksleven van Jennifer. Hoe moet deze verboden liefdesrelatie nu verder? Ellie, in de huidige tijd, heeft net een lange relatie achter de rug en is eigenlijk helemaal niet op zoek naar romantiek, maar deze brieven wekken haar interesse en zonder Anthony en Jennifer ooit gekend te hebben, probeert zij te achterhalen hoe deze romance verlopen is. Haar zoektocht levert haar op romantisch gebied meer op dan verwacht.

Miscasting

The Last Letter from Your Lover (2021) is geregisseerd door Augustine Frizzell, nog geen grote naam in de filmindustrie, maar zeker geen onbekende. Zo regisseerde Frizzell de pilot-aflevering van Euphoria (2019– ) en de film Never Goin' Back (2018). In de hoofdrol zien we Jones en Woodley en vooral wat betreft deze laatste, voelt het alsof zij niet de juiste persoon voor haar rol is. We kennen haar van hedendaagse films en haar rol in The Last Letter from Your Lover geeft weg waarom. In de film is ze uitgedost in de meest prachtige kleding in de stijl van Jackie Kennedy, een pluim voor de kostuumontwerpers, maar het gevoel blijft hangen dat ze verkleed is. Haar voorkomen versterkt haar karakter niet en dit euvel is niet te compenseren met Woodleys acteertalent; ze mist het klassieke uiterlijk waar deze rol en de kostuums om schreeuwen. Turner daarentegen, heeft die geloofwaardigheid wel ook al ziet het romantisch CV van zijn personage er niet best uit. Hoewel het een verhaal over romantiek en onmogelijk liefde is, zien we niets van de hartstochtelijke passie die daarbij hoort.

Romantiek zonder passie

Deze film heeft veel weg van een aantal andere populaire films. De eerste paar scènes van Ellie doen denken aan typische situaties waarin Bridget Jones zich zou kunnen bevinden. (Felicity) Jones doet dit dan ook geloofwaardig. Daarnaast hoop je dat het verhaal, dat zich in de jaren 60 afspeelt, bijvoorbeeld Wuthering Heights (1939) of Giant (1956) zal evenaren, maar het dwaalt uiteindelijk af naar een mindere versie van Letters to Juliet (2010). Degenen die gemakkelijk onder de indruk zijn, zullen zich door de romantiek laten meeslepen, maar voor de criticasters onder ons zal dit overkomen als de zoveelste film met hetzelfde verhaal. De film gaat kort in op thema's zoals de tegenstelling tussen de onthaasting van de jaren 60, de drukte van nu en de tijd van handgeschreven liefdesbrieven tegenover de nu gebruikelijke vlugge whatsapp-berichten. Jammer genoeg worden deze thema's niet verder uitgediept en raakt de kijker niet intens betrokken bij het leven van de karakters. Wat de film wel biedt, is een luchtig verhaal met mooie zomerse beelden en hier en daar wat grappige momenten.

2.5 / 5

The Last Letter from Your Lover is nu te zien op:

Beeld: Still 'The Last Letter from Your Lover' via Netflix / StudioCanal