Recensie 'The Courier'

Een vriend in nood

Recensie 'The Courier'
14 september 2021 om 16:56

De Britse Greville Wynne (Benedict Cumberbatch) reist regelmatig voor zaken naar oostbloklanden. In een poging een dreigende atoomoorlog te voorkomen, vraagt de Britse buitenlandse inlichtingendienst MI6, Wynne een nieuw zakenproject te beginnen in Moskou, zodat hij als koerier voor MI6 kan worden ingezet. Zonder zich hiervan bewust te zijn, wordt hij het middelpunt van wat later bekend zou worden als de Cubaanse raketcrisis van 1962. In deze film ontdekken we dat de echte held achter dit verhaal wellicht toch een Russische huisvader was. The Courier (2020) is gebaseerd op ware gebeurtenissen.

Een hooggeplaatste Russische ambtenaar, Oleg Penkovsky (Merab Ninidze), heeft belangrijke informatie voor de Amerikaanse regering: Nikita Chroesjtsjov, premier van de Sovjet-Unie, heeft kernraketten op Cuba geplaatst en deze staan gericht op de Verenigde Staten. Penkovsky wil deze informatie delen met de Amerikanen, maar contact opnemen met een geheime agent is te riskant, dus benadert hij twee willekeurige passanten met het verzoek een boodschap af te leveren bij de Amerikaanse ambassade. Het is voor de Amerikanen te riskant contact op te nemen met Penkovsky, daarom neemt de Britse MI6 de verdere communicatiestroom op zich door zakenman Wynne in te zetten. Wynne, die in eerste instantie niet enthousiast is, maar zich wel realiseert dat hij misschien levens kan redden, reist naar Moskou en komt in contact met Penkovsky.

Een hoge prijs

Naarmate Wynne en Penkovsky elkaar beter leren kennen, groeit er een steeds sterkere band tussen hen. Logisch, want ze lijken veel op elkaar; beiden werken hard en hebben een vrouw en een kind voor wie zij een goede toekomst willen. Zal deze persoonlijk band tussen de Rus en de Engelsman de druk en dreiging van de CIA, MI6 en de Russische geheime dienst weten te doorstaan?

The Courier is geregisseerd door Dominic Cooke die nog niet veel titels op zijn naam heeft staan, maar wel bekendheid kreeg door On Chesil Beach (2017). Het verhaal doet denken aan de spionagefilm Bridge of Spies (2015). Beide films zijn gebaseerd op ware gebeurtenissen en gebouwd op de kracht van een speciale vriendschap, maar The Courier is, zoals verwacht kan worden van een Britse regisseur, eerder realistisch dan spannend. Er is gebruikgemaakt van een vrij donker en grijzig kleurenpalet wat de soberheid en het gebrek aan optimisme van die tijd weerspiegelt. Opvallend zijn de in beeld gebrachte authentieke en voor de jaren zestig typisch retorische toespraken van de Amerikaanse president John F. Kennedy en Chroesjtsjov, elk met verwijzingen naar de glorie van hun eigen natie en weinig aandacht voor de gewone man die niets anders wil dan een rustig en goed leven voor gezin en nageslacht.

Nooit meer een doorsnee man

In het eerste deel ligt de focus op het verkennen van het leven van Wynne en gebeurt er weinig, behalve dat de kijker inzicht krijgt in wat voor een doodnormale man hij is. Zonder twijfel is de film wat traag in het tweede deel, maar het verhaal blijft boeien omdat het realistisch is.

The Courier is geen buitengewoon spannende of verrassende spionagefilm, verwacht dus geen James Bond-achtig spektakel en bloedstollende spannende scènes. Wil je genieten van een belangrijk stukje geschiedenis met onthullingen over het echte spionagewerk in de jaren zestig in combinatie met geweldige acteerprestaties, dan treft deze film zeker doel.

3 / 5

The Courier is nu te zien in 50 bioscopen.

Beeld: Still 'The Courier' via Filmdepot