Clooney’s politieke agenda

Recensie Suburbicon

Jorn Beuzekom
om 11:58

Een twintig jaar oud script van Joel en Ethan Coen en een waargebeurd verhaal uit de jaren 50 over een Afro-Amerikaanse familie die in een blanke suburb komt wonen: George Clooney weeft deze twee narratieven op een soms charmante, soms onhandige manier door elkaar. Het resultaat is het vermakelijke maar incomplete Suburbicon.

Suburbicon

Het paradijselijke Suburbicon

De film vertelt over de voorstad Suburbicon, in de jaren 50 een thuishaven voor de blanke middenklasse en de bijbehorende burgerlijke normen en waarden. Aan de ene kant van de schutting woont de familie Lodge, een blank, typisch gezinnetje, aan de andere kant woont de familie Meyers, een Afro-Amerikaanse gezin dat nieuw is in Suburbicon. Terwijl de Lodges zich ongewild steeds dieper verwikkelen in de georganiseerde criminaliteit, ligt het huis van familie Meyers onder (letterlijk) vuur van de blanke gemeenschap van Suburbicon.

Wat Clooney mist

Suburbicon heeft veel van wat we van een Coen-script mogen verwachten: de protagonist is een persoon die vervreemd is van de buitenwereld en steeds per ongeluk in verkeerde situaties komt, en de situatie gaat op hilarische wijze van kwaad tot erger. Clooney’s vertolking van het script uit 1999 lijkt echter één cruciaal ding te missen, iets dat we wel zagen in bijvoorbeeld Fargo en A Serious Man, namelijk de charme die de hoofdpersonen ondanks hun overduidelijke blunders en mislukkingen zouden moeten hebben. Matt Damon zet een ongeloofwaardige en eenzijdige Gardner Lodge neer. Julianne Moore had kunnen schitteren in een dubbelrol als de tweelingzussen Rose en Margaret, maar het script verleent haar geen karakterontwikkeling en daardoor blijven ook haar personages nogal oppervlakkig. Er mist een duidelijke introductie en de verhaallijn lijkt daarom wat incompleet voor de familie Lodge. Van hun buren, de Afro-Amerikaanse familie Meyers, weten we zelfs zo weinig dat hun enige karakterontwikkeling komt uit het feit dat ze de schreeuwende massa blanke mannen buiten hun huis proberen te negeren.

Urgente thema’s

Met deze juxtapositie van een zwarte familie die geteisterd wordt door collectief racisme en een blanke familie die zichzelf de nesten in werkt, krijgt de film twee narratieven die nauwelijks met elkaar in aanraking komen. Clooney en medeschrijver Grant Heslov hebben duidelijk een politieke agenda, maar de vraag is of hun statement over de relevantie van het racisme in de jaren 50 wel goed uit de verf komt. De verhaallijn van de familie Meyers lijkt achtergrond voor die van de familie Lodge, en omdat het thrillerplot van Matt Damon en Julianne Moore onvolledig aanvoelt, vormt het een onbevredigend toneel voor het urgente thema dat Clooney en Heslov willen aankaarten.

Ondanks dat beide verhaallijnen ondermaats overkomen, is Suburbicon als geheel een zeer vermakelijke film, met als vanouds de typische humor van de Coens en goed uitgewerkte spannende scènes. Zeker het ontwerp van de set en de kostuums steelt de show, want Clooney weet de tijdsgeest van de suburbs uit de jaren 50 prachtig over te brengen. Suburbicon lijkt uiteindelijk een te ambitieus project te zijn: in het streven naar een duidelijke politieke lading, vergeet het de aandacht bij het eigenlijke plot te houden, waardoor beide kanten van de film onderbelicht blijven.

3 / 5
Suburbicon is nu te zien in 11 bioscopen.