Een zwarte komedie over een bijzondere atlete

Recensie I, Tonya

Andrea Huntjens
om 13:24

Als er zo veel versies van een verhaal zijn dat je niet meer weet welke de waarheid verkondigt, kun je als filmmaker besluiten om slechts één perspectief te laten zien. De makers van I, Tonya besloten alle verschillende kanten dwars door elkaar te laten lopen in een komische en ijzersterke biografie over een bijzondere atlete: Tonya Harding.

I, Tonya

Tonya Harding (Margot Robbie) wordt tijdens de Olympische Spelen van 1994 wereldnieuws. Haar grootste rivale, Nancy Kerrigan, is vlak voor de spelen slachtoffer van een aanslag, waarbij zij een flinke klap op haar knieën krijgt. Al gauw blijkt dat Hardings man verantwoordelijk is voor de aanval en rijst de vraag: in hoeverre was Harding zelf bij dit incident betrokken?

Zoeken naar de waarheid

Harding heeft altijd volgehouden dat zij niet medeplichtig was aan de aanslag op Kerrigan, hoewel haar ex-man Jeff Gillooly (Sebastian Stan) anders beweerde. De disclaimer aan het begin van de film geeft dit al aan: deze biografie is gebaseerd op totaal contrasterende verklaringen. Zo is de gehele film opgebouwd: verhaallijnen van Harding en Gillooly wisselen elkaar af, waarbij zij af en toe de vierde muur doorbreken om aan de kijker extra informatie te geven.

Het incident

Deze wisselende perspectieven en de briljante editing, zorgen ervoor dat I, Tonya geen moment verveelt. Sportscènes worden afgewisseld met persoonlijke verhalen en flashbacks naar Tonya’s jeugd. Uiteindelijk wordt er natuurlijk toegewerkt naar het beroemde moment voorafgaande aan de Olympische Spelen van 1994, of zoals Harding de kijker toespreekt: ‘’This is what you came here for – the incident.’’ Ook hier worden de verschillende perspectieven van het verhaal getoond, zodat je als kijker niet zeker weet hoe het zich precies heeft afgespeeld, maar je zelf een oordeel kan vellen.

Acteerwerk

Niet alleen de editing – die genomineerd is voor een Oscar – is fenomenaal, ook het acteerwerk is buitengewoon. Margot Robbie vertolkt de campy Tonya op uitstekende wijze. Ze is een buitenbeentje, topatlete en slachtoffer tegelijkertijd. Dit alles overgiet ze met een flinke dosis zwarte humor, wat de rol tot een enorme prestatie maakt. De ultieme uitblinker is echter Allison Janney, die de moeder van Harding speelt. Haar vertolking van de kettingrokende en keiharde LaVona is een meesterrol: ze is gemeen, ordinair en hardhandig, maar dit alles zonder een stereotype te worden. Terwijl ze tiert en beledigt, vervalt ze nooit in overacting, maar blijft ze spelen met enorme overtuiging. Zowel Robbie als Janney zijn voor hun rollen genomineerd voor een Academy Award – respectievelijk voor Beste Actrice in een Hoofd- en Bijrol – en vooral Janney verdient dit beeldje ten zeerste.

I, Tonya is een bijzonder portret over een speciale atlete, maar bovenal is het een meeslepend verhaal dat, mede door de spectaculaire editing en overlappende verhaallijnen maar ook door het bijzondere acteerwerk, een blijvende indruk achterlaat. Het is – geheel terecht – genomineerd voor drie Academy Awards. Tonya Harding zou trots zijn.

4 / 5