Recensie 'Irrational Man'

Midlifecrisis in het kwadraat

Recensie 'Irrational Man'
19 augustus 2015 om 10:00

In december bereikt Woody Allen de respectabele leeftijd van 80 jaar. De viervoudig Oscarwinnaar maakt al decennialang een film per jaar en weet nog steeds van geen ophouden. Met Irrational Man geeft hij de bioscoopbezoeker een cadeautje dat het uitpakken waard is.

Vooruitgesneld door zijn reputatie heerst er opwinding onder de vrouwelijke docenten en studenten van de bescheiden universiteit Braylin over de komst van de nieuwe hoogleraar filosofie: gekweld intellectueel en vrouwenverslinder Abe Lucas. Verwacht geen tweede Hank Moody. Met Joaquin Phoenix in de rol van Abe ontvangt de universiteit een uitgebluste en impotente veertiger. Met een veel te opzichtige bierbuik en een flacon met sterke drank die vaker in beeld is dan in zijn binnenzak, wordt het zelfdestructieve karakter van Abe er nogal dik bovenop gelegd. Voor student Jill Pollard (gespeeld door Emma Stone) en collega Rita Richards (Parker Posey) maakt dat de aantrekkingskracht van Abe Lucas blijkbaar alleen maar groter.

Russisch roulette

Wie nu vreest dat Woody Allen met Irrational Man na het tegenvallende Magic in the Moonlight weer een romantische komedie heeft geregisseerd, kan gerust ademhalen. Irrational Man is een toegankelijk drama over de zin van het bestaan met een verrassende twist. Het epicentrum van dat drama vormt het leven van Abe Lucas die ervan overtuigd is dat zijn leven geen enkel nut meer dient. Abe illustreert de zinloosheid van zijn bestaan door zijn kansen bij Russisch roulette hoger in te schatten dan de kansen op een gelukkig leven. Een afgeluisterd gesprek in een eetcafé zet Abe ertoe voor zichzelf een nieuw levensdoel te creëren. Zijn levenslust keert erdoor plots volledig terug, maar de gevolgen van zijn irrationele handelen zijn groter dan hij had voorzien.

Overtuigend samenspel

Woody Allen heeft met hoofdrollen voor Emma Stone en Joaquin Phoenix twee acteurs gestrikt die de film dragen. Stone die voor haar rol in Birdman vorig jaar was genomineerd voor een Oscar, speelt een innemende verliefde Jill en het vergt de nodige wilskracht om daar niet voor te zwichten. Aan het begin van de film probeert Phoenix, bekend van onder meer Gladiator, Walk the Line en Her, nog te geforceerd een apathische Abe Lucas neer te zetten, maar als Abe wat meer begint te ontdooien – en de flacon sterke drank in zijn binnenzak blijft – komt Phoenix beter in zijn rol en weet hij de kijker gaandeweg voor zich te winnen. Stone en Phoenix zetten twee sterke karakters neer en de interactie tussen de hoofdrolspelers is overtuigend.

Toegankelijk

Het verhaal verloopt rustig, bijna traag, maar dat stoort niet, waardoor alle aandacht gaat naar de interactie tussen de hoofdpersonen. Het plot van Irrational Man is verrassend. Het lukt de filmmakers bovendien om aan het einde van de film de vraag te laten rijzen of je wel sympathie voor de juiste personen hebt gehad – en dat is knap gedaan. De film blijft wat betreft de karakterontwikkelingen redelijk dicht tegen de oppervlakte aan en duikt ook niet echt de filosofische diepte in. Dat maakt deze film ondanks het zware thema toegankelijk voor een groter publiek, gelukkig zonder oppervlakkig te worden.

3.5 / 5
Irrational Man (2015)
6.6