Recensie 'Words on Bathroom Walls'

Zoektocht naar identiteit is zo gek nog niet

Recensie 'Words on Bathroom Walls'
29 juli 2021 om 14:27

Adam Petrazelli (Charlie Plummer) is een rustige introverte tiener als hij de diagnose schizofrenie te horen krijgt. We volgen Adam tijdens zijn laatste middelbare schooljaar, de vriendschap en liefde van een klasgenoot en de vele ups en downs die met zijn medicatie gepaard gaan. Met de nodige humor wordt een intens verhaal vertelt. Adams leven mag dan drastisch veranderen, hij krijgt hulp uit onverwachte hoek.

Over schizofrenie bestaan nogal wat misstanden. Ideeën over meervoudige persoonlijkheden en/of psychopatisch gedrag zijn maar enkele voorbeelden. Een film over schizofrenie belandt vaak in de categorie documentaire of een misdaadfilm waar een persoon met schizofrenie moordend de straten doortrekt. In Words on Bathroom Walls (2020) neemt regisseur Thor Freudenthal, naar het script van Nick Naveda, ons mee in de belevingswereld van Adam en de impact die schizofrenie heeft op zijn leven. Zoals het in deze film zo juist wordt verwoord, gaat het bij schizofrenie om een chemische disbalans in het brein waardoor er een breuk ontstaat in realiteit qua denken en doen.

Geheimen

Tijdens het intakegesprek op zijn nieuwe school geeft Adam braaf antwoord op alle vragen van sister Catherine. We zien wat hij ziet: de non staat in brand. Adam heeft een indrukwekkend lijstje van medicatie die niet werken achter zijn naam staan. Totdat zijn moeder (Molly Parker) hem inschrijft voor een trial: een testfase van medische behandelingen en/of medicatie. In eerste instantie lijken de pillen aan te slaan, maar al relatief snel krijgt Adam te maken met de vele bijwerkingen: het trillen van handen, armen en benen, geur en smaak interrupties. Je voelt de machteloosheid van Adam.

Zoals bijna standaard in films over Amerikaanse middelbare scholen staan pestgedrag en groepscultuur centraal. Het verhaal van Adam is hierop geen uitzondering. Hij maakt kennis met Maya (Taylor Russel), een klasgenoot. Op het eerste gezicht het type betweter die stiekem geld verdient door het geven van bijles. Zij is, net als Adam, ook een buitenbeentje en ze worden verliefd op elkaar. Maya vermoedt dat er iets met Adam aan de hand is, maar heeft geen idee wat het kan zijn en vat het samen als 'gewoon raar zijn'. Ook zij blijkt een geheim te hebben.

Empathische filmstijl

Tijdens de film zien we diverse scènes waarin Adam commentaar geeft op zijn leven waarbij hij de kijker rechtstreeks aanspreekt. Het doorbreken van deze vierde wand is een filmstijl die zorgt voor de nodige komische scènes waarin Adam zijn observaties en belevingen deelt. Hierdoor wordt je direct betrokken bij het verhaal en gedwongen om na te denken over schizofrenie en de impact die het kan hebben op het alledaagse leven.

De school is gevormd op Katholieke grondslag. Priester Patrick (Andy Garcia) gaat met scholieren in gesprek en probeert te helpen met de strubbelingen in het leven. Nadat Adam aan Patrick vraagt wat hij nou eigenlijk doet, is zijn reactie: "Wow, that is your sale pitch?" Laat deze recensent zich dan ook even wagen aan een sale pitch (een commercieel verkooppraatje). Words on Bathrooms Walls is een open en eerlijke film over schizofrenie. Een film die aanspreekt en aanzet tot zelfreflectie, wat is geestelijke gezondheid en wat zijn de mogelijkheden om mensen zoals Adam te steunen? Deze film, met een fantastische cast, creëert steun door het leven vanuit Adams oogpunt te laten zien. Een pareltje in zijn eigen soort!

4 / 5
Beeld: Still 'Words on Bathroom Walls' via Filmdepot