Luchtig melodrama met uitmuntend acteerwerk

Recensie Manchester by the Sea

Michel van Dam
om 09:42

Scriptschrijver en regisseur Kenneth Lonergan komt na zijn films You Can Count on Me (2000) en Margaret (2011) nu met zijn derde film. Een film over familiebanden, verlies, pijn en vergeving. Zware thema’s die Lonergan hier aansnijdt. De film weet te raken en toch kom je verrassend genoeg monter de zaal uit.

Manchester by the Sea

We volgen Lee Chandler (Casey Affleck) die na het overlijden van zijn broer Joe (Kyle Chandler) opeens de voogd van zijn neefje Patrick (Lucas Hedges) wordt. Lee, die zijn leven nauwelijks zelf op de rails heeft, neemt het voogdijschap tegen wil en dank aan. Tegen de achtergrond van Massachusetts, en de haven in het bijzonder, leren we beetje bij beetje de geschiedenis van Lee kennen. En wat die geschiedenis voor gevolgen heeft voor hem en zijn familie.

Destructief

We leren Lee kennen als een sociaal onhandige man die worstelt met demonen uit zijn verleden. Hij is stil, agressief, drinkt bovenmatig en gaat regelmatig in een bar op de vuist. Niet de meest ideale persoon om een kind op te voeden. Patrick, een tiener, is het tegenovergestelde van Lee en probeert ondanks het verlies van zijn vader de draad weer op te pakken. Het botst regelmatig tussen de twee, en het zijn juist deze interacties die de film een bepaalde luchtigheid geven waarin zelfs ruimte is om te lachen.

Familiebanden

Lee heeft nauwelijks contact met zijn ex-vrouw Randi (Michelle Williams) die een deel is van zijn tragische geschiedenis. Zijn oudere broer Joe leren we kennen in talrijke flashbacks. In die flashbacks maken we ook kennis met een heel andere kant van Lee. De vraag dringt zich steeds meer op wat er jaren geleden is gebeurd. Terwijl Lee en Patrick zo goed en zo kwaad als het gaat elkaar leren kennen, duikt opeens de moeder van Patrick op. Elise (Gretchen Mol) is een alcoholiste, maar heeft haar leven weer op de rit. Patrick heeft geen wrok tegen zijn moeder en wil haar graag leren kennen. Lee moet niets van haar hebben en dat zet de verstandhouding tussen Lee en Patrick op scherp.

De juiste combinatie

Dat Joe natuurlijk een reden had om de voogdij bij zijn broer neer te leggen wordt later in de film duidelijk. Evenals de tragische geschiedenis van Lee. Dat het Lonergan lukt om de film toch luchtig en hier en daar zelfs komisch - soms met zwarte humor -  te houden, zit hem in de combinatie van een goed script en fantastisch acteerwerk van met name Affleck. Zijn rol als de sociaal onhandige Lee met een verleden is een van zijn sterkste rollen tot nu toe. Hij is al lang niet meer ‘het jonge broertje van’ maar een geweldig acteur waar we nog veel van gaan horen. Lonergan neemt de tijd voor zijn karakters en daardoor worden het personages waar je om gaat geven.

Manchester by the Sea is een pakkend verhaal dat zowel het hart als het hoofd weet te raken. De film is niet helemaal vrij van clichés maar het verhaal, de regie en de acteerprestaties maken dat meer dan goed.

4 / 5