Recensie 'Soof 2'

Een clichématig vervolg

Recensie 'Soof 2'
7 december 2016 om 09:13

Na het enorme succes van Soof in 2013 kon een vervolg natuurlijk niet uitblijven. De romantische komedie overtuigde met zijn sterke acteurs, briljante scenario en pijnlijke herkenbaarheid. De onvermijdelijke vraag bij een tweede film is dan: is-ie net zo leuk als de eerste?

Flauwe grappen

Laten we maar meteen eerlijk zijn: dat valt in het begin behoorlijk tegen. De film vangt aan met een therapiesessie van Soof (Lies Visschedijk) en Kasper (Fedja van Huêt). Na alle perikelen in deel 1 lijken ze het toch niet gered te hebben. Na deze kleine schok voor de kijker wordt Soof 2 een aaneenschakeling van stuntelige momenten, vals karaoke zingen en grappen over de grootte van het mannelijk geslachtsdeel. Hiermee wordt de grappige en luchtige toon die in Soof zo goed werkte bijna een soort karikatuur. Scriptschrijfster Marjolein Beumer beaamde in een interview dat ze voor de rol van Soof inspiratie haalde uit die andere stuntelige vrouw van in de veertig, die onlangs ook een vervolgfilm kreeg: Bridget Jones. Waar Bridget Jones's Baby echter vernieuwend bleek te zijn, lijkt Soof 2 te veel van hetzelfde te willen doen. De clichématige verhaallijntjes (want natuurlijk heeft Kasper een knap meisje aan de haak geslagen en natuurlijk krijgt Soof iets met de nieuwe jonge kok) en de iets te doordachte grappen willen nét niet overtuigen.

Een positief keerpunt

Maar dan, wanneer je de hoop op een originele romcom bijna hebt opgegeven, draait de film honderdtachtig graden. Soof besluit eindelijk van haar scheiding geen grote grap te maken, maar accepteert haar verdriet. Hierdoor verandert ook de toon van het verhaal en wordt het niveau van de eerste film weer gehaald. De Soof-serie is niet langer een aaneenschakeling van hilarische momenten, maar een verhaal dat laat zien dat hoewel het leven niet altijd even rooskleurig is, dit altijd wel goed komt.

Een televisieserie

Groot aandeel in deze positieve omslag is het spel van Lies Visschedijk. Zij is wederom fantastisch als Soof - grappig, klunzig, aandoenlijk maar bovenal herkenbaar. Hoewel het scenario niet altijd in haar voordeel werkt, weet zij zelfs de meest uitgemolken grappen met zulke bravoure te brengen dat het personage Soof je hart verovert.

Vorige week maakte RTL bekend dat er een televisieserie over Soof wordt uitgebracht, waarin al haar avonturen belicht zullen worden. Het verhaal van deze vrouw en haar liefdesleven lijkt dus nog niet uitverteld. De hoop is dat de franchise hiermee niet verder uitgemolken wordt en dat de clichés aan de kant geschoven worden en plaats maken voor luchtige, maar vooral slimme humor.

Hoewel de film in het begin tegenvalt, vallen alle puzzelstukjes toch op hun plek. Uiteindelijk doet Soof 2 waar een feelgoodfilm voor bedoeld is: je met een fijn gevoel en een glimlach op je gezicht de bioscoopzaal laten verlaten. Dan zijn een paar clichés best geoorloofd.

3 / 5
Soof 2 is nu te zien op Videoland.
Soof 2 is nu te zien op Netflix.