Recensie 'Zack Snyder's Justice League'

Een nieuw DC-spektakel

Recensie 'Zack Snyder's Justice League'
18 maart 2021 om 15:31

Laten we er geen doekjes om winden: is Zack Snyder's Justice League (2021) een verbetering ten opzichte van het originele Justice League (2017)? Ja. Absoluut. Is daarmee alles gezegd over deze vier uur lange DC-film? Nee. De nieuwe versie van regisseur Zack Snyder heeft zeker toegevoegde waarde voor het DC-universum, maar kampt nog steeds met enkele problemen.

Een bekend verhaal

Vooropgesteld staat deze film niet op zichzelf en is het belangrijk om op de hoogte te zijn van de gebeurtenissen in Man of Steel (2013) en vooral Batman v Superman: Dawn of Justice (2016). Voor een ieder die de originele Justice League uit 2017 kent, zal het verhaal bekend zijn. De DC-film start theatraal en met een groots gevecht op Themyscira, het eiland waar Wonder Woman vandaan komt. Hoewel deze openingsscènes veelbelovend zijn voor de actie in de rest van film, laat de CGI nog wat te wensen over. Desalniettemin is het verfrissend om zo veel van het gevecht mee te krijgen en dat veel personages daadwerkelijk de aandacht krijgen die ze verdienen; en dat al zo vroeg in de film.

Snyder neemt gelukkig de tijd

Daarmee komen we gelijk bij het grootste pluspunt van de versie van Snyder: de regisseur laat de personages meer tot zijn recht komen en neemt in zijn geheel meer tijd voor alle onderdelen van het verhaal. Hoewel Batman en Superman hun eigen films hebben, geldt dit niet voor bijvoorbeeld Cyborg en de Flash. Het is daarom fijn dat we meer over hen te weten komen en dat sommige delen aanvoelen als een origin story van hen. De vernieuwing van het verhaal van Cyborg zorgt voor een groot deel voor de nodige diepgang.

Op dezelfde manier leren we ook meer over schurk Steppenwolf en zijn motieven. Waar de vorige versie niet inging op zijn verhaal, krijgen we nu te horen waarom de schurk zo gebrand is op het overnemen van de aarde en waarom hij Darkseid tevreden moet houden. Nog net niet op niveau van Thanos in het Marvel-universum krijgt de kijker de kans om het slechte personage enigszins te begrijpen.

242 minuten

Het resultaat van al die diepgang is een zit van vier uur. Hoewel het fijn is dat de personages meer worden uitgediept en het verhaal meer tijd krijgt, voelen niet alle scènes even nuttig aan; bijvoorbeeld wanneer Alfred Wonder Woman moet leren hoe ze thee maakt. Daarnaast lijkt Snyder niet duidelijk voor ogen te hebben waar uitleg wel en niet nodig is. Aan de ene kant gaat hij uit van een flinke DC-kennis onder de kijkers met alle personages die hij voorbij laat komen; aan de andere kant moet Wonder Woman nog steeds aan schurken − en daarmee de kijkers − uitleggen dat haar zweep iedereen de waarheid laat vertellen.

Zack Snyder's Justice League is bovenal een opzet naar meer. Met het origin story van Cyborg verlangt een DC-fan na het zien van deze film naar een complete Cyborg-film. Ook werkt de epiloog toe naar een mogelijk vervolg. Helaas lijkt het erop dat deze er niet zal komen, in ieder geval niet aan de hand van Snyder. Al met al is de film een meeslepend klapstuk en een eerbetoon aan de geschiedenis van het DC-universum tot nu toe.

3.5 / 5

Zack Snyder's Justice League is nu te zien op:

Pathé Thuis (€ 5,99+)